|
The Blue Flame - samochód z
napędem odrzutowym.
Podczas bicia rekoru szybkości na lądzie (1970) osiągnął szybkość
1009,492 km/godz.


Spekulacja (1)

Aparat HORIZON kręci się na osi
obrotu obiektywu/szczeliny naświetlającej.
Zdjęcia zrobione przy różnych szybkościach ruchu aparatu.

Spekulacja (3),
hipotetyczne fotografie uwzględniające wszystkie możliwe ruchu obiektów
i aparatu. Kilka możliwych sytuacji.
| |
Widzę rzeczy. Fotografuję rzeczy. Porównuję
mój widok i widok kamery. Rzeczy wyglądają podobnie.
A więc nie śnię, nie mam halucynacji.
------------------------------------------------
Punktem wyjścia takiego uspokajającego rozumowania jest fakt, że
aparat fotograficzny jest powtórzeniem modelu ludzkiego oka. Widzi
podobnie ale jako maszyna nie ulega nastrojom, nie ma halucynacji.
Jest "obiektywnym" świadkiem.
Stąd bierze się niezwykła siła fotografii.
Świat i fotografia, jako
mechaniczne odwzorowanie, są ze sobą w bezpośrednim i logicznym związku.
W 1979 roku zadałem sobie pytanie:
jak wygląda świat myślącej istoty, której oko funkcjonuje na innych
zasadach. Jedną z takich "istot" mógłby być aparat
fotograficzny HORYZONT.
Widzenie tej
"istoty" w dramatyczny sposób uwikłane jest w pojęcie
continuum czasu, w przeciwieństwie do "mgnieniowego"
widzenia, typowego dla istoty ludzkiej. HORYZONT nie zna pojęcia "Augenblick".
Przedmioty w ruchu rejestruje w całkowitej niezgodzie z ludzką logiką
a fotografuje przecież materialny świat, wspólny dla wszystkich myślących
istot.
Na podstawie teoretycznych
dociekań, doszedłem do wniosku,że obiekt jadący z szybkością 432
km/godz., poruszający się z zachodu na wschód (z lewej w prawo),
mijający aparat HORYZONT w odległości 6 metrów, zostanie
zarejestrowany jako jadący w przeciwnym kierunku, ze wschodu na zachód
(z prawej w lewo), a wszystkie elementy obiektu zostaną odwrócone jak
w lustrzanym odbiciu. Odwrócony zostanie tylko obiekt w ruchu.
Nieruchome tło zarejestrowane zostanie zgodnie z rzeczywistością
ludzkiego oka.
Obiekty poruszające się
szybciej, zostaną nie tylko odwrócone ale ich wymiary zaczną skracać
się proporcjonalnie do wzrostu szybkości. Obiekty poruszające się
wolniej będą odwrócone lub nie odwrócone a ich wymiary oscylować będą
pomiędzy "rzeczywistym" wymiarem a wymiarem, którego granicą
jest nieskończoność.
Widok przedmiotów
fantastycznie skomplikuje się, gdy odstąpimy od sztywnej odległości
6 metrów
i pozwolimy obiektom poruszać się nie tylko z zachodu na
wschód, nie tylko po linii prostej i nie tylko z jednostajną szybkością.
Seria praktycznych testów
potwierdziła moje przypuszczenia.
-------------------------------------------
Aparat HORYZONT wyciąga inne wnioski z obserwacji świata. Logika
aparatu HORYZONT jest dla człowieka nie do przyjęcia. HORYZONT
generuje filozofię z którą nie da się dyskutować. Wizja świata
aparatu HORYZONT jest zgodna z wizją człowieka tylko w zakresie małych
szybkości poruszających się obiektów. Gdy wzrasta szybkość
poruszania się obiektów lub gdy wzrasta szybkość poruszania się
obserwatora, wizje te odklejają się od siebie.
To co dla jednej istoty jest
nonsensem lub doświadczeniem ze świata snu, dla istoty, która
obserwuje świat za pomocą innego oka, może być sensowną, koherentną,
realistyczną i praktyczną wizją. Ta inna istota, funkcjonująca w
materialnym świecie, jest w stanie generować sądy, które istota
ludzka musi odrzucić jako brednie.
I odwrotnie - sądy ludzi są
bredniami dla aparatu HORYZONT. Nawzajem mogą oskarżać się o
halucynacje.
HORIZONT
Kölnischer Kunstverein / DAAD
Kolonia / Berlin 1981
WYSTAWY:
- Mała Galeria ZPAF, Warszawa
- FV Gallery, Kraków
- Foto-Medium-Art Gallery, Wroclaw
- Polish Photography
tour exhibition in Japan
- Akumulatory 2 Gallery, Poznań
- Kolnischer Kunstverein, Köln
- Erweiterte Fotografie, Wienna
- Ostranenie - Bauhaus Dessau
|